📣 Prelegentki i prelegenci
oraz opisy ich wystąpień 🎉
oraz opisy ich wystąpień 🎉
Dawniej UX Researcher był strażnikiem dostępu do klientów – przepustką do ich świata i jedynym źródłem prawdziwych insightów. Dziś? W wielu firmach każdy ma kontakt z użytkownikami. PM rozmawia z klientami, CSM zbiera ich opinie, a designer prowadzi własne testy. Czy to oznacza, że researcherzy są na wymarciu? A może nasza rola po prostu ewoluuje?
Opowiemy o tym, jak w Zendesku demokratyzujemy badania, dzieląc się wiedzą i narzędziami z innymi zespołami. Pokażemy, jak sprawić, by research nie stracił na jakości, kiedy przestaje być domeną wąskiej grupy specjalistów. Wspomnimy o pułapkach i mitach - zdradzimy, w jakich sytuacjach oddanie badań w cudze ręce to świetny pomysł… a kiedy może skończyć się fiaskiem.
🔎 Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy każdy w firmie może być researcherem (i czy to dobrze, czy źle) oraz jakie kompetencje mogą nabrać na znaczeniu w roli badacza – ta prelekcja jest dla Ciebie!
Czy badania UX nadążają za zmianami, które następują gwałtownie… ze względu na sam charakter usług cyfrowych? Cyfrowe doświadczenia nakładają się i budują złożone interakcje człowiek-maszyna. W naukach społecznych badacze zaczynają uwzględniać „cyfrowe kohorty”, definiowane raczej jako współdzielone, krótkoterminowe doświadczenia niż tradycyjne kategorie demograficzne. Jak warsztat badaczy UX może rozwijać się w obliczu tych dynamicznych zmian?
Jak sprawić, by GenAI (LLM) faktycznie dostarczały wartościowe wyniki w analizie danych jakościowych – trafne, rzetelne i użyteczne?
W mojej prezentacji przedstawię case-study produkcyjnego klasyfikatora tekstu opartego na LLM, który przyspieszył analizę niemal 200-krotnie i osiągnął 95% zgodność z benchmarkiem. Podzielę się doświadczeniami z szukania problemu do rozwiązania za pomocą AI, prompt engineeringu oraz metod oceny jakości wyników.
Czy badania podlegają trendom? Jak zmieniają się w czasie, które z nich są niezastąpione, a które przechodzą w zapomnienie? W swoim wystąpieniu opowiem o tym, jak zaczynaliśmy badać Allegro, jakie przechodziliśmy przez ten czas zmiany i które z metod uważam za fundament na którym można oprzeć niemal każdy proces badawczy.
Jaka jest rola badań użyteczności z osobami niewidomymi w momencie, w którym wciąż ogromną liczbę błędów dostępności jesteśmy w stanie znaleźć przy pomocy testów QA i audytów? To pytanie towarzyszyło mi pod koniec zeszłego roku kiedy przeprowadzaliśmy badania accessibility Allegro i odpowiem na nie w swoim wystąpieniu. Podzielę się też nieco naszą kuchnią – jak do tego podeszliśmy i jakie wyzwania napotkaliśmy.
Dowiedz się, jak AI transformuje proces tworzenia repozytoriów wiedzy, eliminując potrzebę ręcznego tagowania i znacząco usprawniając wyszukiwanie danych. Odkryj, jak narzędzie NotebookLM pozwala zaoszczędzić czas, poprawić organizację pracy i zwiększyć efektywność zarządzania wiedzą w zespole.
Zapraszamy na opowieść o 120 rozmowach z respondentami, 21 prototypach i 102153 kawach wypitych w czasie 2-letniego projektu transformacji procesu zakupowego.
Podzielimy się naszymi doświadczeniami w usprawnianiu procesu badawczo-projektowego oraz ewolucją stosowanych metod, w których role badaczy i projektantów zaczęły się przenikać. Zobaczycie, jak kluczowa jest współpraca między badaczem a projektantem, a także usłyszycie o naszych sukcesach i wyzwaniach, które napotkaliśmy na tej wymagającej drodze.
Na koniec odpowiemy na pytanie, czy po dwóch latach intensywnej współpracy nadal się lubimy i potrafimy z uśmiechem działać razem.
Być może pamiętacie, jak wyjeżdżając za granicę zabierało się papierowe rozmówki, a języków uczyło się korzystając ze słowników. Dzisiaj wciąż uczymy się języków, ale coraz częściej ich znajomość zastępują aplikacje i translatory. Wciąż nieidealne, ale już teraz świetnie spełniające swoje zadanie. A jak będzie jutro? Wiemy jak będą wyglądały dobre tłumaczenia jutra i właśnie o tym chcemy Wam opowiedzieć. Pokażemy, jak w procesie Discovery wyszliśmy od klasycznej analizy potrzeb naszych użytkowników, jak odkrywaliśmy dzięki niej szanse produktowe „na dzisiaj”, ale też „na jutro”, jak je testowaliśmy, aby wreszcie wybrać najbardziej obiecujące produktowo kierunki na przyszłość. Będzie o AI, o klonowaniu głosu, a także o „klasycznych” metodach badawczych. Ale przewodnim hasłem naszego wystąpienia będzie naturalność rozmowy, czyli jeden z kierunków rozwoju tłumaczeń jutra.
Rynek, prawo i użytkownicy dynamicznie się zmieniają – może to też czas na ewolucję paradygmatu w projektowaniu? Don Norman powiedział, że powinniśmy odejść od Human-Centered Design w stronę Humanity-Centered Design. A ja opowiem: dlaczego warto zainteresować się zrównoważonym projektowaniem, jak zacząć: pokażę narzędzia i podejścia, które ułatwią postawić pierwsze kroki, co robimy w Allegro na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Ile razy bezskutecznie szukał_ś wytłumaczenia dla „istotnej” różnicy między grupami? A ile razy z westchnieniem patrzył_ś na wynik testu, który nie przekroczył magicznej granicy 0.05?
Bywa, że p-value mówi „wow”, a dane mówią „meh”. Albo odwrotnie — p-value milczy, mimo że wynik powinien trafić na pierwszą stronę raportu.
W tej prezentacji zastanowimy się, czy istotność statystyczna rzeczywiście jest... istotna. I co może ją z powodzeniem zastąpić w danych analitycznych i badaniach UX, kiedy naprawdę zależy nam na sensownych wnioskach, nie tylko liczbach z gwiazdką.